5 principes voor gastvrijheid 

Hoe start je met het verbeteren van gastvrijheid? Waar begin je? Hoe zorg je dat gastvrijheid een onderdeel van de cultuur wordt en geen los project blijft?

Om jou te helpen gastvrijheid te versterken en verankeren in het DNA van jouw bedrijf, heeft Gastvrijheid in Bedrijf vijf essentiële principes voor gastvrijheid ontwikkeld. Deze principes zijn concreet en toepasbaar in het dagelijkse werk en dragen direct bij aan het versterken van de gastvrijheid. Hoe meer aandacht je besteedt aan deze principes, hoe gastvrijer jij en jouw omgeving zullen zijn.

De 5 principes zijn:

  1. Begin bij jezelf en je collega’s;
  2. Geef een warm welkom;
  3. Geef oprechte persoonlijke aandacht;
  4. Schenk aandacht aan alle details;
  5. Maak het bijzonder.

Hieronder lichten we de principes verder toe.

Principe 1: Begin bij jezelf en je collega’s 

Gastvrijheid begint intern: in de bedrijfscultuur, het leiderschap en de samenwerking. Neem de tijd om aandacht te schenken aan elkaar, benut elkaars talenten en blijf opbouwend kritisch. Ook is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, door aandacht te besteden aan jouw werkgeluk, vitaliteit, en het gastvrij bewaken van je grenzen.

Principe 2: Geef een warm welkom 

Een goede eerste indruk is van onschatbare waarde. Zorg voor een goede eerste indruk, als persoon en als bedrijf, online en offline. Zorg ervoor dat iedereen zich welkom, gezien, gehoord en comfortabel voelt.

Principe 3: Geef oprechte persoonlijke aandacht 

Ieder individu is uniek en heeft verschillende behoeften. Het is van essentieel belang om proactief, vriendelijk en behulpzaam te zijn, en te luisteren met het hart. Door jouw inlevingsvermogen maak je een betekenisvolle verbinding met de ander.

Principe 4: Besteed aandacht aan elk detail

Alle momenten in de gastreis zijn van betekenis. Heb oog voor een nette, aantrekkelijke en comfortabele omgeving. Maak processen duidelijk, vlot en stressarm. Zowel online als offline: communiceer professioneel en gastgericht.

Principe 5: Maak het bijzonder 

Creëer memorabele momenten door persoonlijke, onverwachte momenten te creëren. Dat kan door humor toe te voegen, een stapje anders of extra te zetten, of door een compliment of een cadeau te geven. Het hoeft niets te kosten: kleine gebaren hebben grote impact. Zo maak de dag van de ander, en jezelf, een beetje mooier.

Heb je zin om aan de slag te gaan met de principes in jouw bedrijf? Hierbij 5 tips:

  1. Bespreek de principes met je team en onderzoek hoe jullie in de praktijk de principes vaker en bewuster kunnen toepassen.
  2. Teken het gastvrijheidsmanifest.
  3. Bestel dan het “Gastvrij leiderschap” boek en ontdek welke sleutels en tools bij jouw team passen.
  4. Boek een workshop of training voor jouw team.
  5. Sluit je aan bij de community en laat je inspireren.
Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken