Ambassadeur

Home>Ambassadeur

Ambassadeur van Gastvrijheid

Deze pagina is speciaal voor jou om je te helpen in je rol als Ambassadeur van Gastvrijheid. Op deze webpagina vind je linkjes naar tips en tools die jou gaan helpen om het gastvrijheidsvirus binnen jouw team te verspreiden.


 

Jouw rol als ambassadeur: 

  1. Inspireren en bewust maken van je collega’s
  2. Het goede voorbeeld geven
  3. Volgers vinden om draagvlak te creëren
  4. Plan maken: wat willen we behouden en versterken?
  5. Ideeën verzamelen en realiseren om gastvrijheid te verbeteren
  6. Feedback geven en ontvangen (complimenten en tips)
  7. Coach je collega’s

(dus niet politieagent spelen, kritiek geven en alleen focussen op wat níet goed gaat of waar je geen invloef)

1. Theorie gastvrijheid algemeen

Hieronder staan een aantal interessante-, inspirerende links naar theorieën over gastvrijheid in haar algemeenheid beschreven. Deze theorieën kunnen gezien worden als basiskennis omtrent gastvrijheid. Wil jij jouw basiskennis op het gebied van gastvrijheid ontwikkelen? Lees dan gauw verder…

2. Tips

Hieronder staan een aantal interessante links naar artikelen, modellen en literaturen op het gebied van gastvrijheid. Deze artikelen, modellen- en literaturen zijn (grotendeels) geschreven door collega’s van Gastvrijheid in Bedrijf. Wil jij diepgaande kennis ontwikkelen op het gebied van gastvrijheid? Lees dan gauw verder…

3. Tools

Hieronder staan een aantal interessante links, applicatie en overige inspiratietools welke bijdragen aan de nodige inspiratie op het gebied van gastvrijheid. Deze tools en praktische handvatten helpen jou op weg!

Kleine acties hebben een groot effect

“Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen”. Dat zongen Saskia en Serge al in de jaren ’70 van de vorige eeuw. En ook vandaag de dag geldt dat de kleine, bijna onzichtbare dingen het meest gewaardeerd worden door onze gasten. Een knikje ter erkenning van aanwezigheid, een mooi handgebaar bij het wijzen van de weg of een glaasje water dat je ongevraagd krijgt aangeboden bij verdriet. Eén glimlach van jou kan er 1000 aansteken. Maar er zijn meer manieren om gastvrijheid in de dagelijkse gang van zaken gastvrijheid betrekken. Hieronder hebben we 15 tips voor je op een rijtje gezet: simpele kleine acties die snel te realiseren zijn maar met een groot resultaat!

  1. Geef het goede voorbeeld
  2. Geef een compliment of complimentenkaartje
  3. Inspireer collega’s met quotes, posters of een video
  4. Vraag een gast naar zijn of haar beleving
  5. Stel de coachvraag: waarom doe je dat? wat zou de gast er van vinden?
  6. Vraag jouw collega’s naar ideeën en oplossingen voor problemen of manieren om gasten te verrassen
  7. Deel positieve verhalen over de training met je collega’s
  8. Verras collega’s met een gastvrije actie
  9. Zet jouw “omgevingsscan” aan: let op rommel, A4-terreur en ongastvrije ruimten
  10. Zorg dat gastvrijheid op de agenda van het werkoverleg komt te staan en kies een inspirerende wijze om steeds een nieuw speerpunt onder de aandacht te brengen
  11. Reflecteer gastvrije en ongastvrije situaties wanneer deze zich voordoen
  12. Geef feedback bij ongastvrij gedrag
  13. Deel een verras-de-gast-actie met jouw collega’s
  14. Verzamel ideeën in een ideeënbus of op het dashboard
  15. Deel een gastvrije ervaring met je collega’s

Veel succes en plezier!

Heb je nog vragen, tips of aanvullingen? We horen het graag: info@gastvrijheidinbedrijf.nl.

Go to Top