Vrijwilligers als ambassadeur van gastvrijheid

Ze zijn er elke dag, weer of geen weer, zonder financiële waardering maar altijd met veel betrokkenheid en passie: vrijwilligers. Zij hebben de tijd om echt aandacht aan de gasten, patiënten of bewoners te geven.

Vrijwilligers zijn een van de belangrijke krachten en de meest over het hoofd geziene medewerkers in de zorg. In gastvrijheidsontwikkeling spelen zij een essentiële rol. Maar om mij heen hoor ik veel medewerkers en managers juist mopperen: ‘Vrijwillig is te vrijblijvend’, of ‘vrijwilligers zijn niet te managen’. Laten we anders gaan denken en vrijwilligers nog meer benutten in gastvrijheidsontwikkeling. Ik heb drie tips.

Tip 1. Zie en benoem vrijwilligers als vrijwillige medewerker en zie ze voor vol aan. Maak ze een onderdeel van het team en geef ze leiding. Misschien hebben ze nog een beetje meer coaching nodig dan medewerkers, maar het is de moeite waard. Je krijgt dan de vrijwilligers die jij verdient! Wees duidelijk wat je van hen verwacht. Laat ze bijvoorbeeld meedoen met trainingen en werkoverleggen.

Tip 2. Werk aan concrete doelen als het gastheerschap onvoldoende is. Geen lijst met doelen maar elke week/maand een tot drie speerpunten. Bijvoorbeeld: representatieve uitstraling, groeten van gasten en de weg wijzen. Leg het speerpunt regelmatig uit in korte trainingen.

Tip 3. Coach vrijwilligers op de werkplek. Vaak genoeg zie ik dat vrijwilligers worden aangevraagd, een dag worden ‘ingewerkt’ en vervolgens aan hun lot worden overgelaten. Zorg dat medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen en feedback geven. Geef veel complimenten. Waardering in woorden zijn waardevoller dan geld. Voer regelmatig een coachingsgesprek met leerdoelen. Daar heeft de gast profijt van en de vrijwilliger kan zich ook persoonlijk ontwikkelen.

Want vrijwillig is niet hetzelfde als vrijblijvend. Dat geldt voor beide partijen!