Natuurlijk is het jouw intentie om gastvrij te zijn, en zul je dat in veel situaties ook waarmaken. Maar of de ander jou ook daadwerkelijk gastvrij ervaart? Dat is de vraag. Wie bepaalt de mate van gastvrijheidsbeleving? Juist, dat bepaalt jouw gast of klant. Ja, ik weet het, die beleving is subjectief, persoons- en momentsafhankelijk. De vraag is niet wie er gelijk heeft, de vraag is hoe kun jij dit moment positief kan beïnvloeden. Wat kun jij doen om daar achter te komen? Het antwoord lees je in jouw eigen spiegel.

 Gastvrijheidsarrogantie!?

Gastvrijheidsarrogantie is een pseudoniem voor een (té) positief zelfbeeld met betrekking tot gastvrij zijn. Er is een groot verschil tussen vinden dat je gastvrij bent en hoe een gast jouw gastvrijheid beleefd. Wanneer je gastvrijheid invult vanuit je eigen perspectief, kan het gevaarlijk worden. De kans is groot dat jij vooraf invult wat de wensen en behoeften zijn van de gast. De werkelijkheid kan er best anders uitzien dan jij denkt. Zo kun jij jezelf erg grappig vinden, maar niet iedere gast kan joviale grappen waarderen. Vooral de ‘ik-ben-nou-eenmaal-zo-mensen’ hebben hier moeite mee. “Ze nemen mij maar zoals ik ben.” Oftewel: “Als een gast mij als ongastvrij ervaart, is dat niet mijn probleem”. Natuurlijk moet je jezelf zijn, maar je wordt geen ander mens wanneer je, je weet aan te passen aan de ander. Inlevingsvermogen kan je helpen in te zien welke kleine details je kunt aanpassen in je gedrag om een betere gastvrijheidsbeleving te creëren.

Veel mensen schatten zichzelf gastvrijer in dan ze in werkelijkheid ervaren worden. Er zijn drie interessante verklaringen voor deze overschatting:

  1. Je bent nooit 24 uur per dag gastvrij.

Juist als je het druk hebt, niet helemaal alert of ongemotiveerd bent, kan jouw gastvrijheid een boost gebruiken. In de basis ben je dus gastvrij, maar je presteert niet altijd even optimaal. Het is goed om je bewust te worden van de momenten waarop je minder goed overkomt.

  1. Elke gast is anders.

Jouw manier van gastvrij zijn kan door de ene gast als prettig en door de andere als onprettig ervaren worden. Hoe een ander jou ervaart weet je niet. Aangezien we zelden om kritische feedback vragen en de kans nog kleiner is dat we een eerlijk antwoord krijgen, zijn we ons niet van alles bewust. Vraag feedback om die blinde vlekken te ontdekken.

  1. Gastvrijheid is een waarde.

In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmon­dig ja zeggen. Dat gastvrijheid belangrijk voor je is, hoeft nog niet te betekenen dat je ook altijd gastvrij bent.

Gastvrijheid begint bij jezelf.

Wanneer jij elke dag met dienstverlening en gastvrijheid bezig bent is de kans aanwezig dat jij jezelf overschat. Het is nou eenmaal makkelijker om een mening over de gastvrijheid van anderen te geven dan om kritisch naar ons zelf te kijken. Toch daag ik je uit dat vaker te gaan doen.

Door regelmatig kritisch naar jezelf te kijken en op je eigen gedrag en communicatie te reflecteren, word je zelfbewuster in hoe jij overkomt op de ander. Hierdoor ben je steeds beter in staat in te schatten hoe de ander jou ervaart. Door je vaker in te leven in de ander en je af te vragen hoe jou gedrag en communicatie daadwerkelijk overkomt ontwikkel je inlevingsvermogen en kun je steeds beter en effectiever de gastvrijheidsbeleving van jouw gast of klant beïnvloeden.

Heb jij last van gastvrijheidsarrogantie?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk cijfer geef jij jouzelf als het gaat om gastvrijheid en waarom?
  • Welk cijfer geef jij jouw collega’s en waarom?
  • Welk cijfer geven jouw gasten of klanten jullie als het gaat over gastvrijheid en waarom?

Indien jij jezelf een hoger cijfer geeft dan jouw collega je geeft of gasten jullie gastvrijheid ervaren is er een grote kans dat jij lijdt aan gastvrijheidsarrogantie.

* bron: Het geheim van gastvrijheid; Laura de la Mar