Gebruik jij jouw emotionele intelligentie voor gastvrijheid?

Home>Berichten>Algemeen>Gebruik jij jouw emotionele intelligentie voor gastvrijheid?

Gebruik jij jouw emotionele intelligentie voor gastvrijheid?

Een goede opleiding helpt je om vakmanschap snel onder de knie te krijgen. Kennis van zaken is een basis die je zelfverzekerdheid geeft. Je hebt het nodig om gasten de juiste informatie te geven. Een gastvrijheidsbeleving wordt voor een groot deel bepaald door het gevoel dat jij de ander geeft. Hiervoor heb je vooral emotionele intelligentie nodig. Emotionele intelligentie is slim omgaan met emoties van jezelf en anderen. In deze blog vertel ik je meer over emotionele intelligentie en laat ik bij een van de vijf domeinen zien hoe het je helpt om (meer) gastvrij te zijn.

Wat is emotionele intelligentie?

Emotionele intelligentie gebruik je de hele dag. Je gebruikt emotionele intelligentie om bewust de emotie van je gast positief te beïnvloeden. Je cognitieve intelligentie (I.Q.) staat voor een grote mate vast. Je emotionele intelligentie (E.Q.) kan je vergroten. Voor gastvrijheid is je E.Q. misschien wel belangrijker dan je I.Q. Je verhoogt je EQ door meer bewust te worden van je kwaliteiten en ontwikkelpunten in relatie tot je eigen emoties en die van een ander. Emotionele intelligentie stelt je in staat om:

  • positief te denken over je eigen mogelijkheden;
  • je in te leven in de gevoelens van anderen;
  • om te gaan met het gedrag van anderen;
  • met zelfvertrouwen toe te werken naar lange termijn doelen.

De vijf domeinen van emotionele intelligentie

 De vijf domeinen van EQ zijn:

  1. Zelfbewustzijn
  2. Zelfregulatie
  3. Zelfmotivatie
  4. Empathie
  5. Sociale vaardigheden

Zo is zelfbewustzijn belangrijk bij gastvrijheid. Zelfbewustzijn is het herkennen en begrijpen van je eigen emoties en je bewust te zijn van hun effect op de omgeving. Wat je uitstraalt, zegt en doet en hoe je reageert op je gast kan een positief of negatief effect hebben op zijn of haar beleving. Gastvrijheid begint dus bij jezelf.

De eerste drie domeinen gaan over jezelf, de laatste twee gaan over de relatie tussen jou en de ander. Deze wisselwerking helpt je om gastvrij te zijn. Een van de meest belangrijke domeinen voor gastvrijheid is zelfregulering. In deze blog vertel ik je daar graag meer over.

Zelfregulering

Zelfregulering betekent controle hebben over je impulsen, emoties, stemmingen, gedrag, acties en beslissingen: het vermogen om na te denken voordat je iets doet. Wanneer je er goed mee uit de voeten kunt, kun je veel gemakkelijker opkrabbelen na tegenslagen of opdoffers. Het stelt je in staat om je gedrag te evalueren en te verbeteren.

In je werk heb je regelmatig zelfregulering nodig. Bijvoorbeeld in een van de volgende situaties:

  • Je hebt te maken met een veeleisende, dominante gast die het bloed onder je nagels vandaan haalt.
  • Een boze gast komt je storen met een klacht waar je het niet mee eens bent.
  • Je staat op met een ontzettende hoofdpijn en gebrek aan zin om vandaag te gaan werken.
  • Je krijgt op een harde manier kritiek van een collega of leidinggevende. Auw…
  • Een collega is ziek, er is geen vervanging en het is ontzettend druk.
  • Je krijgt voor de 100.000e keer dezelfde vraag van een gast, pff…

Bij gastvrijheid draait het om de ander en zitten je eigen gevoelens je soms in de weg. Van binnen voel je de emoties opkomen. Grote kans dat de ander dat aan je kan zien. Wanneer jij je eigen emoties herkent, begrijpt en er effectief mee omgaat, is dat prettig voor jezelf en de ander.

Aan de slag met zelfregulatie

Graag geef ik je een aantal vragen om je zelfregulatie te overdenken en te ontwikkelen. Je kunt deze voor jezelf beantwoorden of met een collega of vriend bespreken.

Stap 1: Gedachten onder controle

  • Welke vooroordelen passeren je gedachten in een dergelijke situatie? Trek je te snel conclusies? Zijn het observaties of interpretaties?
  • Hoe kan je stoppen met het malen en focussen op je negatieve gedachten?
  • Hoe kan je een negatieve emotie ombuigen in een positieve emotie?
  • In hoeverre herken en bewaak je je eigen grenzen?
  • Op welke manier kan je wat meer relativeren: wat is het ergste wat je kan overkomen?

Stap 2: Emoties loslaten en opladen

  • Hoe goed luister je in de situatie naar de ander? Hoe laat je dit aan de ander merken?
  • Op welke manier kan je de emoties laten zakken?
  • Heb je voldoende tijd om bij te tanken en op te laden?

Stap 3: Je omgeving mee laten helpen:

  • Kan een collega of iemand in je omgeving je helpen? Wat heb je van hem of haar nodig?
  • Wat kan je leren van collega’s of mensen in je omgeving die goed met druk om kunnen gaan? Welke vaardigheid zou je willen ontwikkelen?

Als je goed voor jezelf (dus ook je lichaam en geest) zorgt, kan je goed voor een ander zorgen. Want als jij niet goed in je vel zit, is het lastig om een ander te helpen. Investeer jij voldoende in het ontwikkelen van je emotionele intelligentie, zodat je het beste uit jezelf en anderen haalt?

Meer info: info@gastvrijheidinbedrijf.nl