5 Sleutels voor Gastvrij leiderschap

Hoe ontwikkel en borg je gastvrijheid binnen een organisatie? Hoe zorg je dat gastvrijheid een onderdeel van de cultuur wordt en geen los project?

Uit ervaring en onderzoek hebben wij de 5 sleutels voor Gastvrij leiderschap ontwikkeld. De sleutels worden gebruikt als kapstok om duurzaam gastvrijheid te ontwikkelen en borgen.

Je kunt de sleutels elke dag toepassen in je werk. En dat is nou net de bedoeling. Hoe meer aandacht je besteedt aan gastvrijheid, hoe gastvrijer
jij en je omgeving zullen zijn.

Gastvrijheid bereik je niet met een project met een begin en een eind. Borging is geen eindfase. Je borgt gastvrijheid door er continu mee bezig te zijn. Je bent gewaarschuwd: als je begint met het bouwen aan een gastvrije organisatie, kun je niet meer terug en zul je er altijd mee bezig moeten blijven. De vijf sleutels voor gastvrij leiderschap bieden hiervoor een handvat.

De 5 sleutels zijn:

  1. Inzien en inleven; 
  2. Mogelijk maken;
  3. Belangrijk maken;
  4. Reflecteren en leren;
  5. Inspireren en waarderen. 

 

Sleutel 1. Inzien en inleven

Heb inzicht in wie je gast is en wat hij wil, ervaart en verwacht:

  • Heb je de gastreis in kaart gebracht?
  • Ben je scherp op de kritische belevingsmomenten en de gastvrijheidsversterkers?
  • Wat ervaren medewerkers?
  • Wat motiveert en belemmert hen en wat geeft werkplezier?

Inzien en inleven is ook een mindset. Je onderzoekt de beleving van zowel de gast als de medewerker om kansen te blijven zien en niet bedrijfsblind te raken. Wanneer je door de ogen van gast en medewerker kijkt, ben je continu op zoek naar mogelijkheden om de beleving te optimaliseren. Gastvrije bedrijven meten continu de beleving van gasten en leren ervan. Deel complimenten, tips, reviews en klachten van gasten en blijf je zo continu verbeteren.

 

Sleutel 2. Mogelijk maken

Zoek en verminder belemmeringen voor medewerkers om gastvrij te kunnen zijn. Investeer in een goede samenwerking binnen teams, zoals een goede aanspreekcultuur en de juiste persoon op de juiste plek. Draag zorg voor een gastvrije inrichting, communicatie naar gasten (online en offline), middelen, processen en verantwoordelijkheden.

 

Sleutel 3. Belangrijk maken

Maak van gastvrijheid een prioriteit. Praat erover en geef als management het goede voorbeeld. Maak gastvrijheid een vast onderdeel van alle overlegmomenten. Zorg dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor de integrale gastvrijheidsbeleving. Maak gastvrijheid een vaste competentie in alle hrm-tools.

 

Sleutel 4. Reflecteren en leren

Reflecteer regelmatig:

  • Hoe gastvrij zijn wij?
  • Wat gaat goed?
  • Wat kan (nog) beter?

Dit kan zowel bedrijfsbreed, per team als individueel. Blijf steeds nieuwe doelen stellen. Investeer in de groei van medewerkers door training en coaching.

 

Sleutel 5. Inspireren en waarderen 

Zorg voor regelmatige inspiratiemomenten om je weer even bewust te worden van het belang en het effect van gastvrijheid. Bijvoorbeeld door een interne campagne met inspirerende quotes of video’s. Of neem een kijkje in de keuken van een inspirerend en gastvrij bedrijf. Tot slot: complimenteer elkaar. Deel complimenten van gasten. Deel en vier successen. Focus op wat goed gaat en benoem dat.

 

De sleutels tot succes

Wanneer je deze vijf sleutels elke dag aandacht geeft in je dagelijks werk, zal de gastvrijheid groeien en in het DNA van je bedrijf komen. Ik wens je daarmee heel veel passie, plezier, positieve energie, voldoening en succes!

 

Wij helpen je graag bij het toepassen van de sleutels om een best practice in gastvrijheid te worden.

Tijdens onze trainingen ontvang je praktische tools en handvatten om zelf gastvrijheid te implementeren en uit te dragen.

Ook organiseren we regelmatig open masterclasses over Gastvrij leiderschap.

Wij helpen graag!