Gastvrijheid is meer dan alleen een vriendelijke glimlach en beleefde woorden. Het is de magie die een bedrijf onderscheidt van de rest, de kracht die klanten en medewerkers aantrekt en behoudt. En die magie begint bij de top bij de gastvrije leiders. De cultuur en het leiderschap binnen een organisatie hebben een onlosmakelijk effect op het oprechte, authentieke gastvrije gedrag van medewerkers. Dit is waarom je voor het verbeteren van gastvrijheid bij de leiders moet beginnen.

Gastvrijheid zit in het DNA van de organisatie

Gastvrijheid gaat niet enkel om de acties van individuele medewerkers; het moet in de cultuur van een organisatie verankerd zijn. Gastvrijheid moet de norm zijn, niet de uitzondering. Het begint bij de leiders om deze cultuur te creëren en te handhaven.

Een gastvrije leider inspireert, coacht en faciliteert medewerkers om vanuit authenticiteit en intrinsieke motivatie gastvrij te zijn. Ze geven het voorbeeld en zorgen ervoor dat gastvrijheid niet slechts een bedrijfsstrategie is, maar een onderdeel wordt van het DNA van de organisatie.

Gastvrij leiderschap brengt balans

Een van de cruciale aspecten van gastvrij leiderschap is het vermogen om de balans te vinden tussen medewerkerswelzijn, een hoge mate van gastvrijheid voor gasten na te streven en het behalen van de bedrijfsdoelen. Het is niet voldoende om slechts één aspect te benadrukken. De leiders spelen een sleutelrol in het aansturen van deze balans.

Gastvrije leiders begrijpen dat gelukkige medewerkers leiden tot tevreden klanten, wat uiteindelijk de bedrijfsresultaten ten goede komt. Ze streven naar deze symbiose en nemen de leiding in het vinden van de juiste evenwichtspositie.

Het geheim zit in de cultuur

Echte uitblinkers hebben een geheim wapen: een cultuur van gastvrijheid. Gastvrije leiders begrijpen dat het niet alleen draait om protocollen en scripts. Het draait om een cultuur waar medewerkers oprecht enthousiast zijn om gasten blij te maken en hun creativiteit gebruiken om hen te verrassen.

Deze cultuur van gastvrijheid begint intern. Het begint met medewerkers die met plezier werken en zich welkom voelen. Gastvrije leiders cultiveren deze sfeer, en als resultaat trekken ze ook gastvrije medewerkers aan die op hun beurt anderen inspireren.

Gastvrijheid is een teamsport

Gastvrijheid is geen taak voor slechts een paar ‘mood makers’. Het is een teamsport. Het vereist verschillende talenten en afdelingen die samenwerken om een topprestatie te bereiken. Dit besef begint bij de leiders, die begrijpen dat elk onderdeel van de organisatie een rol speelt in de gastervaring.

Gastvrije leiders creëren omgevingen waarin teams goed functioneren en waar waardering en samenwerking de norm zijn. Ze begrijpen dat de ketenprestatie van invloed is op de algehele beleving van de gast en het werkplezier van collega’s.

Gastvrijheid is topsport

Gastvrijheid is een dagelijkse topprestatie, vergelijkbaar met topsport. Het gaat om consistentie, ook op dagen dat je persoonlijk minder goed in je vel zit. Gastvrije leiders moedigen hun medewerkers aan om elke dag te streven naar uitmuntendheid en steeds hogere doelen te bereiken.

Gastvrije leiders begrijpen het belang van voortdurende training, feedback en persoonlijke groei. Ze laten geen ruimte voor ‘gastvrijheidsarrogantie’. Gastvrijheidsarrogantie is een pseudoniem voor een (té) positief zelfbeeld met betrekking tot gastvrij zijn. Er is een groot verschil tussen vinden dat je gastvrij bent en hoe een gast jouw gastvrijheid beleefd.

Start bij de leidersGastvrij Leiderschap boek

De weg naar uitmuntende gastvrijheid begint bij de leiders. Ze leggen het fundament voor een cultuur van gastvrijheid, motiveren medewerkers en vinden de juiste balans tussen alle belangrijke elementen. Als je wilt dat je medewerkers oprecht gastvrij zijn, begin dan bij de leiders. Achter elke gastvrije medewerker staat een gastvrije leider die de weg wijst naar een organisatie die echt uitblinkt in gastvrijheid. 

Wil je alles weten over gastvrijheid en gastvrij leiderschap? Bestel dan hier het boek ‘Gastvrij Leiderschap’ van Laura de la Mar.

 

 

 

Over Laura de la Mar

Gastvrij LeiderschapLaura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.

“Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.”

Bekijk hier het profiel van Laura.

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken