Pas op voor het sportschool effect

Laatst was het weer zover, ik heb alle motivatie bij elkaar geraapt om weer naar de sportschool te gaan. Goede voornemens, ja ook ik doe eraan mee. Nu is het zo dat er een interessant specifiek fenomeen voor de sportschool effect heeft op gastvrijheid. Het grootste deel van de leden van een sportschool weinig of zeer weinig bezoeken. Overigens gaat het hier niet om de motivatie om wel of niet naar de sportschool te gaan maar om een ander fenomeen.

Grofweg zou je kunnen zeggen dat 20% van de gasten reguliere bezoekers zijn maar als alleen 20% van deze gasten het businessmodel heel wankel zou zijn, want de omzet bereik je vooral door gasten die niet of weinig komen.

Aandacht

Nu is het bijzonder om te zien waar medewerkers binnen de sportschool de meeste aandacht besteden. De meeste aandacht van de medewerkers gaat naar vaste gasten oftewel de dagelijkse bezoekers krijgen het meeste aandacht. Dat is begrijpelijk, want het zijn vaste gezichten en wordt de drempel om contact te zoeken verlaagd.

Tegelijkertijd zijn het juist de nieuwe gasten, belangrijke personen om juist te binden en boeien om de drempel te verlagen. Tegelijkertijd is het niet altijd even natuurlijk om deze personen de extra aandacht te geven die ze nodig hebben.

De 80/20 regel

80% van de aandacht gaat naar vaste gasten en maar 20% naar de nieuwe gezichten, dit zou juist andersom het geval moeten zijn omdat de vaste gasten toch wel komen en de nieuwe gasten juist een zetje nodig hebben.

Dat geldt ook voor andere bedrijfstakken, nieuwe gasten zijn nog niet altijd fan. Daarnaast hebben ze vaak te maken met onzekerheden, stress, onduidelijkheden en voelen ze zich nog niet helemaal senang binnen jouw bedrijf. Met een flinke dosis aandacht kun je hier het verschil maken door te zorgen dat mensen zich op hun gemak voelen, comfortabel voelen, een band met je opbouwen en uiteindelijk ook fan worden.

Oproep

Mijn oproep aan alle gastvrijheidsleiders en -strijders in Nederland: wees je bewust van dit fenomeen en ontdek wanneer je zelf de aandacht moet verplaatsen van vaste gasten naar nieuwe gasten. Ben je alert op nieuwe mensen die je bedrijf binnenkomen?

Zijn alle collega’s ook scherp op nieuwe gezichten? Doet iedereen zijn best om elke nieuwe gast de aandacht te geven die hij of zij verdient?

Wil je meer weten over gastvrijheid? Bestel dan hier het boek ‘Het geheim van gastvrijheid’ van Laura de la Mar.
Heb jij aanvullende tips? Ik hoor het graag!
Door Laura de la Mar.
Bekijk hier het profiel van Laura.

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken