De meest gastvrije community van Nederland

Laura de la Mar, een van de leden van de Online Community Academy, heeft een paar weken geleden haar Gastvrijheid in Bedrijf Community gelanceerd. Wauw, wat ben ik trots op haar! Ze  eeft het echt ontzettend goed aangepakt en daarom zet ik haar graag in het zonnetje.

Door Maartje Blijleven van We love communities. Bron: https://www.welovecommunities.nl/de-meest-gastvrije-community-van-nederland 

 

Gastvrijheid is voor elk bedrijf belangrijk. Laura de la Mar, eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf, had al langer de droom om mensen in een community bij elkaar te brengen rondom het thema gastvrijheid. Maar het kwam er maar niet van. Totdat Corona kwam en al haar afspraken, trainingen en events geannuleerd werden. In die lege agenda zag ze meteen een kans: eindelijk die community opzetten voor iedere professional die ‘iets’ heeft met gastvrijheid. Met een verbluffend resultaat. 

Binnen 3 maanden heeft Laura een actieve community opgezet. In 1,5 maand na de lancering at ze al op 70% van haar gewenste leden aantal. Hoe ze dat deed? Je ziet het in dit leuke video-interview. Voor iedere ondernemer die wil weten hoe je snel een succesvolle community opzet is dit interview echt een aanrader! 

[Lees verder onder het video-interview]

 

 
 

Je hebt een idee. En dan. Hoe begin je? 

“Ik ben begonnen met onderzoek. Heb veel informatie opgehaald bij mijn klanten en netwerk. Vooraf had ik al een heel idee van hoe het zou moeten zijn. Maar toen ik de vraag openstelde aan mijn netwerk kwamen er hele andere ideeën voorbij”, aldus Laura. Door in een vroeg stadium al haar doelgroep te betrekken, heeft ze zichzelf behoed voor fouten en zich een hoop werk níet op de hals gehaald. Slim dus.

Na het ophalen van de behoeftes van haar doelgroep heeft ze een concept ontwikkeld. Ook dat heeft Laura met een klantenpanel getest. Daardoor stond er meteen iets wat aan de behoefte van haar doelgroep voldeed. Haar doel is om mensen met een passie voor gastvrijheid te verbinden en kennis, inspiratie en tools te delen. Om het gesprek onderling te faciliteren en elkaar nog beter te helpen om gastvrijheid uit te dragen. Met als doel Nederland gastvrijer te maken.

 

Een helder plan

Laura heeft na dat concept een helder plan gemaakt. Daar staat onder andere in dat ze in 2020 minimaal 100 leden in haar community wil verwelkomen. Het leuke is dat ze nu, anderhalve maand na de lancering van de community, al op 70 leden zit die een lidmaatschap hebben afgesloten. Dus dat gaat goed met nog een half jaar te gaan. Dit jaar wil Laura de basis hebben staan. In 2021 is het doel om echt gaan groeien. In maart is Laura pas gestart met de Online Community Academy en heeft ze de eerste stappen gezet om van haar droom werkelijkheid te maken. Dus zo snel kan het gaan!

 

‘Begin met het snappen van je klant, van je (potentiële) community leden’, geeft Laura als tip mee.  

Daarvoor heeft ze meerdere persona’s gemaakt die haar doelgroep vertegenwoordigen. Ze heeft de persona’s continue in gedachte gehouden bij de ontwikkeling van haar community. Zo zijn er groepen per branche gemaakt, zodat mensen ook binnen een bepaalde branche met elkaar kunnen sparren, want dat is vrij specifiek. Tegelijkertijd blijft ze continue evalueren en kijken of het nog steeds aansluit bij de behoefte van haar leden, of dat het beter kan. Modules die gaan over leiderschap, uitdragen van gastvrijheid, en meer is inmiddels in de community geplaatst. De content is zo toegankelijk mogelijk gemaakt, maar wel met de doelgroep in gedachte.

 

Het is een betaalde community. Hoe ging dat in zijn werk qua businessmodel?

Laura legt uit: ‘Dat vond ik in het begin vrij lastig. Op social media hebben we al een groot netwerk en we delen ook veel op de website. Dus we moesten wel duidelijk een onderscheid maken, zodat het rendabel is. Het was even zoeken, maar we hebben de vraag gewoon aan ons klanten-panel gesteld in de ontwikkelingsfase en gevraagd: hoeveel wil je voor deze community betalen? Daarna hebben we gekeken wat we voor dat bedrag aan kunnen bieden. Nu hebben we 3 betaalde lidmaatschapsmodellen. Basis, expert en master. In het laatste geval word je echt een jaar lang geholpen en persoonlijk begeleid.’

 

Laura en haar collega’s gaven via Gastvrijheid in Bedrijf al veel trainingsprogramma’s, lezingen en workshops. Daar is de community bij gekomen. Wat het extra interessant maakt, is dat de leden door de community eerder geneigd zijn om extra diensten af te nemen. En het is onderdeel geworden van de programma’s die eraan komen, wat daar meer waarde aan geeft. Kennisborging is hierbij belangrijk, dus dan is de community een mooi extra aanbod voor klanten. Er komt zo – direct en indirect – meer business uit de community.

 

Het is een betaalde community. Hoe kom je aan je eerste leden?

De eerste leden waren de deelnemers aan het test-panel. Die hebben best veel tijd en energie in het ontwikkelen van de community gestoken en daarom kregen ze een speciale aanbieding. Nu zijn ze allemaal betaald lid geworden en gebleven, dus daarmee maak je meteen een goede start.

 

Daarnaast is Laura begonnen met een introductieprijs. Je kon de eerste maand lid worden voor 1 euro. Het leuke is: iedereen die lid geworden is voor die 1 euro voor de eerste maand, is ook lid gebleven. En de leden zijn erg enthousiast. Mensen delen hun enthousiasme over de community ook met hun netwerk via LinkedIn. Daardoor krijgt de Gastvrijheid in Bedrijf Community ook via-via al nieuwe betalende leden, dus dat is een mooi resultaat. Ze hebben in korte tijd al ambassadeurs gecreëerd. Een mooie prestatie!

 

Tip: “Denk ook alle contactmomenten uit, zodat mensen het ook echt als een warm bad ervaren om lid te worden en zo waarschijnlijk ook langer lid blijven.”

 

Welk platform?

Laura heeft voor het platform The Huddle gekozen, waar ook de Online Community Academy op draait. Omdat het goed in elkaar steekt en je je geen zorgen hoeft te maken over de techniek. Omdat het een Nederlandstalige supportdesk heeft die open is tijdens kantoortijden. En de features zijn ook leuk en makkelijk te gebruiken. Eerder overwoog ze een WordPress plug-in, maar dat bleek toch teveel gedoe en kostte teveel tijd. (Als je meer wil weten over The Huddle, lees dan ook dit artikel dat ik erover schreef).

 

D-Day: de lancering van de Gastvrijheid in Bedrijf Community

Vanwege Corona kon de lancering helaas niet live plaatsvinden. Dat is natuurlijk jammer, zeker als je in zo’n mooi kasteel gehuisvest bent. Gelukkig bedacht Laura een leuk alternatief: de lancering via een Zoom video-call. Het weer-bericht leek even roet in het eten te gooien want het werd die dag extreem warm, maar ook daar werd een oplossing voor gevonden. Last-minute mailde Laura de aanwezigen dat ze de lancering ook via een livestream op YouTube konden bekijken, vanaf de tuin, het strand of zwembad. Dat zorgde ervoor dat de opkomst over de 75% was. Erg hoog voor een online event.

Andere ingrediënten voor een succesvolle lancering:

  • Mensen vooraf slingers en een feestmuts mailen en vragen of ze feestelijk gekleed gaan (veel mensen gingen totaal over de top gekleed met boa’s en al, wat erg leuk is als iedereen zijn video aan heeft staan)
  • Een actief element toevoegen. In dit geval een bingokaart, waarbij mensen bepaalde woorden konden afstrepen en een leuke prijs konden winnen
  • Een afwisselend programma, met video, speech en muziek
  • Een video-call kan ongemakkelijk aanvoelen, daarom speelde de zoon van een collega live-muziek aan het begin, zodat de eerste gasten vast opgewarmd werden
  • Voor de opening had Laura een lintje gespannen dat ze live doorknipte, zo kun je er toch een echt moment van maken
  • Break-out rooms helpen om de connectie onderling te versterken. Daardoor bleven mensen wel een uur langer hangen na de feestelijke opening. Alsof het een echt event live was, een soort netwerkborrel

 

Natuurlijk gaat er niets boven een echt event met echte connecties, maar op deze manier was het alsnog erg feestelijk. Laura was erg blij met het resultaat en de positieve reacties die erop kwamen.

 

Blijven groeien is belangrijk. Wat is daarvoor het plan?

Laura: ‘Activiteit in de community staat centraal. Daarvoor maken we wekelijks nieuwe content, zodat je elke keer als je inlogt iets nieuws ziet. We zijn er samen met de andere moderators dagelijks aanwezig, zodat mensen snel een reactie op hun vraag of opmerking krijgen. Er is een welkom module, waarin je duidelijk ziet wat je zelf kunt doen om een actieve bijdrage aan de community te leveren. Je kunt je boek in de virtuele boekenkast zetten. Een gastblog schrijven. Etc. het leuke is dat er ook veel gedeeld wordt. Daardoor merken de medewerkers zelf ook dat ze geïnspireerd worden door de leden en dingen leren die nieuw zijn. Dus dat is ook tof. Zo groei je van binnenuit.”

 

Welke kanalen zet Laura in om meer mensen van buiten naar de community te krijgen?

Social media is een belangrijk kanaal waar Gastvrijheid in Bedrijf al best veel volgers heeft, dus daar gaat ze vanaf september mee aan de slag. En daar zal ze dan ook een deel van de content uit de community delen. Dat zijn interviews met gastvrijheid helden. Het volledige interview kun je alleen zien als je lid van de community bent. Verder staan er gesprekken gepland met samenwerkingspartners en bedrijven die zich willen verbinden aan de community. Kortom: de community wordt serieus genomen en daar is het resultaat ook naar. Binnen 1,5 maand heeft Laura de investering al terugverdiend en al 70% van haar gewenste ledenaantal bereikt dit jaar. En staat er een mooie Gastvrijheid in Bedrijf Community als aanvulling op het bestaande aanbod.

 

De voordelen van een community voor jou als ondernemer

Laura geeft aan dat een online community veel kansen en mogelijkheden biedt. Het is volgens haar een mooie aanvulling op je business omdat je veel op kunt halen uit je community. Laura: “Bijvoorbeeld hoe je als bedrijf en professional omgaat met gastvrijheid in deze Corona-tijd. Het geeft nieuwe inzichten, je krijgt er meer voorbeelden door en leert ook van de expertise vanuit de leden zelf. Daarmee creëer je als ondernemer een kennisbron om te testen en om co-creatie te realiseren. Wat een waardevolle aanvulling is en waardoor je echt een lange termijn relatie met je leden aangaat. Daardoor ben je zichtbaarder en zullen ze eerder aan jou denken als ze een kans zien. Bijvoorbeeld als ze op zoek zijn naar een trainer over gastvrijheid.”

 

De 3 belangrijkste learnings van Laura

  1. 1. Stel je klant centraal en blijf continu met hen in contact. Ook (juist) voordat je start door een (online) klanten panel te organiseren: gewoon een uurtje sparren samen met je doelgroep
  2. 2. Bied je leden een podium. Stimuleer mensen om zelf ook learnings en berichten te delen en laat zo je community groeien
  3. 3. Leg iemand in de watten als hij of zij lid wordt. Zorg dat nieuwe leden het als een warm bad ervaren. Dat kost weliswaar veel tijd, maar als het eenmaal staat kun je het proces automatiseren en levert het ook veel op. Leden blijven hierdoor langer omdat ze zich zo welkom voelen.  

 

Daarnaast heeft Laura nog 4 tips voor jou als je als ondernemer overweegt om een community te starten:

  1. Word lid van de Online Community Academy zodat je meteen met een goede structuur en bewezen stappenplan werkt. Ook de groepscalls zijn fijn omdat je daar al je vragen kunt stellen. En het sparren met andere ondernemers die een community opzetten is ook erg waardevol.
  2. Ga het gesprek aan met je ideale doelgroep, via co-creatie kom je tot de beste ideeën
  3. Zorg voor een goed platform, een verkeerde keuze zorgt ervoor dat je veel tijd verliest (note: in de Online Community Academy heb ik daarom een short-list voor je gemaakt)
  4. Laatste tip: als je een plan maakt, zorg er dan voor dat het op 1 A4-tje past. Dat geeft focus. Pak hem er elke maand bij en kijk of je nog op het goede spoor zit. Zodat je je doelen ook echt bereikt en je niet laat afleiden door andere leuke dingen.

Wil je zelf ook een succesvolle online community opzetten?  Dan is de Online Community Academy vast iets voor jou.

Wil je meer weten over de Gastvrijheid in Bedrijf Community? Klik dan hier.