Werkgeluk & gastvrijheid
Als voorwaarde voor werkgeluk wordt vaak “werk doen dat het beste bij je past” genoemd. Zo word je steeds beter in dat werk, dat geeft echt werkgeluk. Maar er zijn ook externe factoren die jouw werkgeluk beïnvloeden. Denk maar aan de locatie van het werk, je collega’s, of je voldoende uitgedaagd wordt in je werk, het gevoel of je zinvol werk doet en of je eerlijk behandeld wordt door je leidinggevende en/of collega’s.
Er is een sterk verband tussen werkgeluk en gastvrijheid. Als een werknemer zich gehoord en gezien voelt, zal hij of zij daardoor een goed gevoel hebben. Deze werknemer zal dan ook een gastvrije indruk maken. Omdat de uitstraling en houding over het algemeen positief zullen zijn.
Geluk of een tijdelijk moment
In de “Week van het werkgeluk” doen we als team vaak een paar leuke dingen. We voelen ons dan op dat moment even heel blij of gelukkig maar hoe lang duurt dit gevoel? Vaak zit er een diepere laag binnen teams, iets wat blijft broeien en niet uitgesproken wordt. Hoeveel draagt een Week van het Werkgeluk dan bij aan dit geluksgevoel?
Misschien voor een paar uur voel je je inderdaad fijn en gelukkig met de mensen binnen je team. Zodra je weer overgaat tot de orde van de dag beginnen vaak weer de irritaties, de onvrede over de werkhouding van een collega of krijg je weer te maken met het ‘elkaar niets gunnen’.
Hoe los je ‘gedoe’ op?
Daar is geen simpel of eenduidig antwoord op te geven. Ieder team is anders. Wat wij wel weten is dat je goede gewoontes wilt ontwikkelen als team. Als leidinggevende kun je daarin het goede voorbeeld geven.
Geef positiviteit door aan de ander. Complimenteer een collega, laat merken dat hij of zij gezien is. Gun elkaar wat meer, houd niet al het werk voor jezelf. Samen kom je verder.
Je zou de goede gewoonten kunnen samenvatten tot deze 3 punten:
- Geef positiviteit door aan de ander;
- Vraag je af of wat jij wilt zeggen, bijdraagt aan het grotere geheel;
- Vraag je af of het klopt wat je wilt zeggen, is het waar?
De kettingreactie
Wij zijn ervan overtuigd dat zodra je het goede voorbeeld geeft vanuit een positieve intentie er een kettingreactie ontstaat.
Is het eenvoudig? Nee, het zal je vooral in het begin veel energie kosten. Maar wanneer je doorzet zul je merken dat het steeds natuurlijker voor je wordt. Blije, positieve werknemers zijn gastvrijer dan ontevreden medewerkers. Wij zijn benieuwd wanneer binnen jouw team de kettingreactie ontstaat.
Tips om door te zetten als leidinggevende
- Begin klein en geef je medewerkers een compliment in een 1 op 1 gesprek.
- Maak tijd voor informele bijpraat momenten: hoe gaat het (echt) met je?
- Maak er een ritueel van: begin een weekstart of overleg met complimenten. Van gasten, gedrag wat jij zelf geobserveerd hebt of andere successen.
- Nodig collega’s uit om elkaar een compliment te geven.
Welke tips heb jij als leidinggevende, om ons rijtje aan te vullen? Laat het ons vooral weten!
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
- Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
- Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
- Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
- Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken