Gastvrije verandering door commitment en intrinsieke motivatie

In een voorbereiding op een trainingstraject rondom gastvrijheid had ik laatst een interessante discussie. De managers dachten door te benoemen hoe belangrijk gastvrijheid voor de organisatie is en waarom gastvrijheid zo leuk is, de medewerkers wel in beweging te krijgen.
“Gasvrijheid is toch leuk? Het geeft je passie en plezier in je werk. Je geeft aandacht, maar krijgt er ook aandacht en waardering voor terug!”
Maar… als gastvrijheid zo goed en leuk is, hoe komt het dan dat gastvrijheid geen constante factor is?

Moeten of willen?

Zoals we eigenlijk allemaal al weten, heeft extrinsieke motivatie (moeten) maar een beperkt en tijdelijk effect. Bij gedragsverandering heb je echte commitment en intrinsieke motivatie (willen) van medewerkers nodig om een blijvende verandering teweeg te brengen. ‘Hoe zorg je dat mensen willen veranderen en echt gecommitteerd zijn aan een ontwikkeltraject in gastvrijheid?’

Hierbij geven we jou graag 5 tips!

Tip 1. Kijk door de ogen van de medewerker

Om te weten hoe medewerkers in beweging komen, zal je je moeten verdiepen in de wereld en werkelijkheid van de medewerker. Precies zoals je al dacht, de werkelijkheid van de medewerker is anders dan jouw werkelijkheid. Als je even je eigen mening opzij zet en je verdiept in waarom een medewerker doet wat hij doet, heb je de sleutel tot verandering.

Tip 2. De huidige situatie is comfortabel

Het is niet voor niets dat men in de huidige situatie niet altijd even gastvrij is. Het heeft namelijk ook voordelen! Als de huidige situatie meer voordelen dan nadelen lijkt te hebben, blijf je in je comfortabele patronen hangen. De huidige situatie is bekend, berekenbaar, veilig en vertrouwd. Hoe langer iemand ergens werkt, hoe dieper de gedragspatronen zijn ingesleten. Dit houdt eveneens in dat het des te minder aantrekkelijk is om na 20 jaar het ineens anders te doen.
Niet continue gastvrij zijn is ook best relaxed! Je voert je taak naar behoren uit en zorgt dat het je niet  te veel extra energie kost. Gastheerschap betekent dat je alert en proactief bent. Dat kost energie, maar… het levert je nog veel meer op! Ik wil best nog wel een geheimpje vertellen. Ssst… niet verder vertellen hè? De ervaring leert dat, als je gewoon even je kop in het zand steekt en wacht tot de storm weer is gaan liggen, je ook kunt overleven zonder veel gedoe.

Tip 3. Houd rekening met de blinde vlek en gastvrijheid-arrogantie

Vraag 100 medewerkers of zij van zichzelf vinden dat ze gastvrij zijn en 99 van de 100 zullen positief antwoorden. ‘Ik doe het toch goed? Ik ben toch gastvrij?’
Duidelijk is dat we allemaal blinde vlekken hebben in gastheerschap en die ook beperkt onder ogen willen zien. Toch is inzicht in je blinde vlekken nodig om te ontwikkelen! Individuele reflectie en reflectie op teamniveau is nodig om de blinde vlekken te laten zien en een besef te creëren dat er iets te leren valt.

‘Blinde vlekken laten zien, en besef te creëren dat er iets te leren valt…’

Tip 4. Ontdek de frustratie en leer ze deze te overwinnen

Een manier om medewerkers mee te krijgen is door hun frustratie op te lossen en angst om te buigen. Met frustratie bedoel ik dingen waaraan de medewerkers zich nu ergeren in de praktijk. Bijvoorbeeld:

  • Gastvrij blijven onder toenemende werkdruk;
  • Omgaan met “lastige gasten”;
  • Communicatieproblemen onder collega’s;
  • Negatieve sfeer in het team;
  • Ontbreken van middelen en materialen om je werk goed te kunnen doen;
  • Regeltjes die je beperken om gastvrij te kunnen zijn.;

Natuurlijk zijn er nog zeer veel andere voorbeelden op te noemen wat betreft werk-frustratie. Ontdek wat de spanningsvelden zijn en leer medewerkers met het probleem om te gaan. Realiseer dus géén cursus gastvrijheid maar een training “gastvrijheid op piekmomenten” of “omgaan met lastige gasten”.

Tip 5. Ontdek de angst en buig hem om

Angst is onzekerheid voor wat de gewenste, toekomstige situatie gaat brengen. Denk aan: ‘Angst voor het onbekende en onduidelijke, of onzekerheid of je baan wel zekerheid biedt, of de angst dat je het niveau misschien niet aankan.’ Zeker als de gegeven informatie nog zo summier is dat men niet kan inschatten wat dat gewenste niveau is. Leer daarom medewerkers de angst om te buigen in zekerheden, vertrouwen en lef om te experimenteren met je gedrag. Geef dus concrete informatie over wat er verwacht wordt.

Luister, observeer en leef je in

Kortom, voordat je een verandering gaat inzetten, luister naar wat medewerkers echt drijft. Of in het verleden in beweging heeft gebracht. Kijk door de ogen van de medewerker: waar zit de frustratie en angst? Hoe kan ik die ombuigen? Wat brengt hem/haar in beweging? Ik wens je veel succes en plezier!

‘Wat maakt, dat hij/zij niet gastvrij is?’

Deze blog is geschreven door L. de la Mar op 09 juli 2014. Veranderingen zijn gerealiseerd op 28 juni 2017.
Meer inspiratie door het lezen van blogs? Klik dan hier!

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken