Door Wendy Rientjes 
Trainer / Coach en organisatieadviseur 

Wie is Wendy?
“Het komt goed! Zo sta ik in het leven en vanuit dat vertrouwen werk ik. Ik geloof in de kracht van ieder mens. Iedereen heeft een vuurtje die hij/zij kan laten branden. Soms, als het vuur gedoofd is, heb je hulp van “buiten” nodig. Ik ben in staat om in een vertrouwde omgeving je te leren, te laten weten en te laten begrijpen hoe je “het vuur” weer kan laten oplaaien. 

Ik train en coach medewerkers en teams bij het empoweren en vergroten van weerbaarheid tegen stress in een tijd van veranderingen in organisaties. Ook organisaties en leidinggevenden kan ik hierin trainen en coachen. Weerbaarheid draagt bij aan het verbeteren van inzetbaarheid, betrokkenheid en effectiviteit van medewerkers. Dit maakt medewerkers meer gemotiveerd en meer bevlogen en zorgt voor “flow” in de organisatie.”

 

Ons Oerbrein

Hij zei het bijna met een verontschuldiging.
“Ik heb deze week aan mijn baas gevraagd of ik alsjebliéft weer op kantoor mag werken”.
Ter verduidelijking vulde hij deze opmerking nog even aan. 
“Weet je, ik heb gewoon mensen om me heen nodig”.
Ik gaf hem terug dat dit heel normaal is, omdat dit ons nu eenmaal mensen maakt.

Verbinding

Verbinding met anderen is één van de belangrijkste energiebronnen voor een mens. Het zorgt voor aanmaak van endorfine en laat nou net dit hormoon ons beschermen tegen stress of nog erger, burn-out.

We hebben er tijdens de Corona pandemie allemaal mee te maken gehad. Online werken en vergaderen. Werken met beschermende materialen, online borrels of online bingo.

En dan hebben we het nog niet eens over knuffelen, waarbij we het knuffelhormoon oxytocine aanmaken.

Oxytocine is een hormoon die als neurotransmitter fungeert. Het lijkt een belangrijke rol te spelen bij het verbinden van sociale contacten met gevoelens van plezier. Het speelt een centrale rol bij moederbinding, vriendschappen en romantische interacties. Dus ook bij gastvrij gedrag!

Dus hé, willen we daar allemaal niet meer van?

Het geeft ons een gevoel van veiligheid.

Ons oerbrein

Dit gevoel van veiligheid is een belangrijke stap naar ons oerbrein. Wist je dat we in het huidige tijdperk allemaal nog met ons oerbrein werken?

Simpel gezegd kun je stellen dat we drie emotiesystemen hebben. Eén daarvan is het overlevingsmechanisme die ons wil beschermen voor gevaar. Dit is een emotiesysteem die ervoor zorgt dat we direct kunnen reageren in levensbedreigende situaties. Bijvoorbeeld wanneer je bijna van de trap afvalt of je kind de straat over wil steken. Er wordt adrenaline afgegeven, dat maakt je alert, zodat je direct kunt handelen.

Punt is, dat ons brein geen verschil ziet tussen levensbedreigende situaties of piekeren. Ook jezelf kritisch beoordelen ziet je brein als levensbedreigend. Met als gevolg dat je lichaam adrenaline aanmaakt, zodat je kunt vechten of vluchten.

Terwijl je in dit geval het stress hormoon niet eens nodig hebt, omdat er tegenwoordig geen fysieke handeling bij nodig is. Toch gieren deze hormonen wel door je lichaam, waardoor je je na verloop van tijd gejaagd of prikkelbaar en alert kunt voelen.

Het tweede emotiesysteem is ons jagers- en verzamelaarsinstinct. Het gaat op zoek naar erkenning en aanzien. Wanneer je behoefte hebt om gewaardeerd te worden om wie je bent, door de dingen die je doet, sta je ook continu “aan”. Als dat lukt, geeft dit ook een hormoon af. Dopamine. En dit hormoon is verslavend. Daar wil je meer van.

Dus als je je gewaardeerd voelt, omdat jij weer gevraagd wordt voor een nieuw project, of omdat je heel graag dienstbaar wilt zijn, voel je je geliefd. (dopamine) en daar wil je dus meer van. Het risico hiervan is dat je altijd “ja” zegt, wanneer je wordt gevraagd, omdat je je zo goed voelt als je het “lekker druk hebt”.

Beide systemen zorgen ervoor dat je derde emotiesysteem, je kalmeringssyteem, wordt afgesloten. Denk even aan de oertijd. Je oerbrein geeft het signaal af van gevaar, waardoor het dus heel onveilig is om lekker ontspannen te zijn en te kalmeren. Je brein denkt dat je niet veilig bent.

Eigenlijk komt het er op neer, dat je gedurende een stressvolle periode heel gemakkelijk in de overleefstand komt te staan. Je kunt geen verbinding meer maken met het kalmeringssyteem, waardoor je heel moeilijk kunt ontspannen, waardoor je niet kunt herstellen.

Je kunt geen verbinding meer maken met jezelf, laat staan dat er nog endorfine en oxytocine wordt aangemaakt. Het hormoon dat je een gevoel van plezier en geluk kan bezorgen. Het gevoel dat je krijgt bij verbinding in sociale contacten.

Gastvrij gedrag

Als je bedenkt hoeveel de afgelopen periode van jou of je team heeft gevraagd, is het dus niet zo gek dat iedereen in de zogenaamde “overleefstand” is beland. De werkdruk was hoger, er was juist geen werk of je moest noodgedwongen thuis werken. En dan laten we de privé situatie nog achterwege.

Onbewust heeft het misschien wel veel meer impact gehad op je mentale vitaliteit en je gastvrijheid dan je zelf denkt.

Of herken je jezelf in het gevoel van prikkelbaar zijn, gejaagd voelen of continu alert? Het gevoel dat het niet lukt om op vrije dagen te ontspannen?

Wanneer jij je (weer eens) ontspannen en rustig wilt voelen is het belangrijk dat je je eigen stresssignalen leert herkennen en dat je leert hoe je jezelf kunt beschermen tegen stress, in zowel je werk als je privéleven.

Wil jij je energieniveau en je werkplezier weer een dikke voldoende kunnen geven?
Leer hoe via onze training gastvrij ondanks werkdruk