‘One size does not fit all’ door Ilse de Krosse

“Goh, je bent de eerste die vraagt hoe ik mijn thee drink!” Deze zin heb ik de afgelopen periode meerdere malen gehoord terwijl ik aan het werk ben als voedingsassistent. 

Met deze woorden begon ik een kort stukje tekst die ik in 2015 op LinkedIn plaatste. Een thema dat nog steeds actueel is en voorlopig ook nog wel zal blijven. Het gemak van de mens dat voorgaat op dat van de andere mens.

‘One size does not fit all’. Lange tijd dacht ik dat deze quote alleen van toepassing was op de letterlijkheid ervan. Een mooie metafoor voor mensen die te strak in hun werkkleding zitten. Er is geen ruimte meer over en dat maakt beweging moeilijker. Maar deze quote is ‘naadloos’ over te zetten naar gastvrijheid. Want als ik tien mensen vraag naar wat zij verstaan onder het begrip gastvrijheid, dan is de kans heel groot dat ik tien verschillende toelichtingen krijg. En weet je? Alles klopt! Want het is welk gevoel, welke betekenis of welke associatie jij erbij hebt.

Wat jij als gastvrij ervaart is heel persoonlijk. De één houdt van veel aandacht terwijl de ander liever wat op afstand geniet zonder te veel persoonlijk contact. Ook het moment kan invloed hebben op de wensen en behoeften. Vandaag wil je snel geholpen worden omdat je haast hebt. Morgen heb je alle tijd en behoefte aan een rustig tempo. Gastvrijheid is dus moment- en persoonsafhankelijk.

Uit: Het geheim van gastvrijheid’ van Laura de la Mar

One size does not fit all

‘Leuk, en nu?’

Het gevaar schuilt erin dat wij gastvrij zijn vanuit ons eigen perspectief. Logisch, want wie is er niet opgevoed met de quote ‘Behandel een ander zoals jij zelf behandeld wil worden’? Maar wat nou wanneer je gaat kijken door de ogen van jouw gast en de voorgaande quote ombuigt naar ‘Behandel de ander zoals deze behandeld wil worden’? Grote kans dat jij gaat ontdekken dat er verschillende menstypes, en dus ook gasttypes zijn. En dat daarbij een soort gratis handleiding komt hoe je met hen het beste om kan gaan. Tenminste, als jij eerst weet wat jouw voorkeursstijl in communicatie is. Vergeet daarbij niet dat een goede gastheer aansluiting kan vinden bij deze verschillende typen mensen. DISC is een handzame en praktisch toepasbare methodiek om mensen beter te begrijpen en te doorgronden.

De meeste mensen hebben een hoofdkleur en één of twee bijkleuren die minder hoog scoren bij een analyse. De andere kleuren zijn vaak aangeleerd of minder ontwikkeld. Met een beetje training zal het je lukken om snel de hoofdkleur van je gast te herkennen.

Zo extreem als Dirk, Inge, Sophie en Cor beschreven zijn zul je niet veel gasten herkennen, maar het is een handvat om de diversiteit in gasten en wensen te herkennen.

Dirk, de ‘rode – D – gast’. Is extravert, met een hoog tempo, resultaatgericht en een denker.

Inge, de ‘gele – I – gast’. Is extravert, met een hoog tempo, mensgericht en een gevoelstype.

Sophie, de ‘groene – S – gast’. Is introvert, rustig, mensgericht en op gevoel gericht.

Cor, de ‘blauwe- C – gast’. Is introvert, rustig, resultaatgericht en een denker.

Tot slot, laat de ‘ik- ben- nu- eenmaal-zo’- mentaliteit los en gooi de ‘ze-nemen-mij-maar-zoals-ik-ben’’-gedachte overboord! Je zult merken dat je geen ander mens hoeft te worden om je aan te passen aan de ander. Zet je mooiste en meest gastvrije eigenschap en inlevingsvermogen in en zie welk klein, aangepast detail tot groot genoegen kan leiden….

Tekst: Ilse de Krosse
Meer weten over onze DISC trainingen? Klik dan hier.

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken