Bezoekers met kinderen. Een doelgroep die vaak onderbelicht blijft als het om gastvrijheid gaat. Bij “gasten” denken we immers al snel aan één of meerdere volwassenen. Aan de ene kant niet zo gek. Kinderen zijn vaak niet het eerste aanspreekpunt van een gezelschap. Ze komen niet altijd boven een balie uit en zijn niet diegenen die de portemonnee trekken. Toch is gastvrijheid, juist voor kinderen (maar ook voor hun begeleiders) zo ontzettend belangrijk. Waar kinderen zich vroeger veelal moesten aanpassen aan het leven en het ritme van de ouders, staan de wensen van kinderen steeds vaker centraal. Als de kids het leuk hebben, dan zijn ook de ouders gauw tevreden. Zo kiest 95,4% van de ouders dan ook eerder voor een restaurant waarvan zij weten dat hun kinderen zich daar vermaken en past 92,5% het tijdstip om te gaan lunchen of dineren, aan op het kind*.

 

“Niet alleen de omgeving maakt het verschil.”

De belevingswereld van een kind is vele malen groter dan dat van een volwassene. Dit geldt natuurlijk ook voor hun gastvrijheidsbeleving. Een kledingwinkel met standaard kledinghokjes zal waarschijnlijk niet worden onthouden als dé plek waar een kind graag naar terug gaat. Ziet het kleedhokje eruit als een jungle, of mag je op de catwalk je nieuwe outfit showen voor een grote lachspiegel? Dan wordt kleding passen wellicht een populairder uitje. Een kindvriendelijke omgeving is daarmee leuker voor het kind, leuker voor de ouders, leuker voor het personeel, maar ook voor alle andere aanwezige gasten.

Niet alleen de omgeving maakt daarbij het verschil. Ook de benadering van kinderen als volwaardige gasten is cruciaal in het creëren van de optimale gastvrijheidsbeleving. En dat geldt natuurlijk niet alleen voor de horeca- en retailbranche. Ook tijdens spannende situaties in het ziekenhuis, of bij een bezoekje aan oma in het verzorgingstehuis, kan gastvrijheid gericht op kinderen en passend bij hun belevingswereld, hét verschil maken voor een positieve ervaring.

 

“Oprechte aandacht voor zowel de volwassen, als de kleine gast én hun gezamenlijke omgeving.”

In de praktijk gaan gastvrijheid en kindvriendelijkheid echter niet altijd hand in hand. In de horeca wekt de term “kindvriendelijk” soms de indruk je naar een “kinderrestaurant” te begeven waar vaak kinderfeestjes worden gevierd en je hoofdzakelijk pannenkoeken zou kunnen bestellen. En kinderen hebben nu eenmaal niet de reputatie om altijd op hun te stoel te blijven zitten en stilletjes te eten.  

Creëer je daarentegen als ondernemer een gastvrijheidsbeleving voor bezoekers mét en zonder kinderen, dan mag je rekenen op een vaste kring van klanten en een omzetverhoging. De harmonie en de balans hierin zijn voor iedere zaak uniek te noemen. Durf jij je als eigenaar hierin te verdiepen en durf je op deze manier te ondernemen? Dan zit je gebeiteld. Tijden veranderen immers en de inspraak van de kids weegt zwaarder mee. Het gezamenlijk beleven als gezin staat daarom in de huidige maatschappij veel meer centraal. En juist door kindvriendelijk te zijn, wordt de gastvrijheidsbeleving voor alle gasten geoptimaliseerd.

In de praktijk geeft maar liefst 1 op de 3 ouders aan, niet uit eten te gaan met de kids omdat ze geen kindvriendelijk restaurant kunnen vinden*. Hier ontwikkelde ik een app en keurmerk voor, onder de naam “De Kleine Gast”. Met de app navigeren bezoekers met kinderen gemakkelijk naar een kindvriendelijk restaurant in Nederland, met de juiste faciliteiten. Met het keurmerk zien ouders al snel waar ze, naast kinderfaciliteiten en een kindvriendelijke service, ook kwaliteit mogen verwachten. En die kwaliteit is belangrijk. Alleen de aanschaf van een kinderstoel en wat speelgoed, maakt een bedrijf nog niet kindvriendelijk. Hoe zit het met hygiëne en kindveiligheid? Heeft het personeel oog voor de kinderen en worden zij gezien als volwaardige gast? Is gastvrijheid voor bezoekers met kinderen ingebed in het beleid? In de trainingen die ik aanbied neem ik medewerkers uit verschillende branches mee in deze vraagstukken en deel ik mijn passie voor gastvrijheid, mijn kennis vanuit de praktijk en mijn ervaring vanuit het onderwijs. Zodat gastvrijheid en kindvriendelijkheid steeds vaker met elkaar mogen versmelten en zodat steeds meer bedrijven het aandurven om “kindvriendelijk” te zijn

* (Bakx, M. (2020). Meer kleine gasten aan tafel. Afstudeeronderzoek – De Kleine Gast).

Geschreven door Marlies van der Hilst – Eigenaar van De Kleine Gast

Na jarenlang in de gastvrijheids- en evenementenbranche te hebben gewerkt, kwam Marlies in het onderwijs terecht. Hier gaf zij als Hospitality docente les op het hbo in Groningen. Als echte Bourgondiër kende zij de stad als haar broekzak. Toen zij in 2017 voor het eerst moeder werd en met haar gezin de stad in ging, vond ze het echter lastig om kindvriendelijke gelegenheden te vinden. Haar passie voor gastvrijheid, het ondernemerschap en het moederschap werden gecombineerd en De Kleine Gast, het kinderkeurmerk voor gastvrijheid, was een feit.

Wil jij meer weten over De Kleine Gast, haar diensten en de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met Marlies via marlies@dekleinegast.nl. Of neem een kijkje op www.dekleinegast.nl.