Ik denk dat jij denkt maar jij denkt vast weer dat ik denk . . . (Dramadriehoek)

Ik woon al sinds mijn 19e (en ik word binnenkort toch echt 50!) in de binnenstad. Met veel plezier  . . . maar soms wat minder. En dat heeft grotendeels te maken met de oprukkende behoefte van winkelend publiek om hartje zomer heerlijk koel onthaald te worden. Oftewel: met airco’s!!!

Drama!Driehoek Een crime voor ons bewoners want hoewel ik de verkoelende geneugten begrijp – stiekem zou ik zelf ook wel eens een airco willen hebben op al te warme dagen – ik word gék van het kabaal dat die krengen maken. En als je bij de gemeente aan de bel trekt, is menig ondernemer boos omdat we ‘maar zeuren’ of ‘altijd dwars liggen’. Ik op mijn beurt vind ‘ze’ arrogant en alleen maar bezig met hun eigen belang. En tot overmaat van ramp is er altijd wel zo’n weldenkende buurman of –vrouw die ‘hen ook wel kan begrijpen’. AAAARRRCHHH!!!!

Overduidelijk geen lekkere start voor het bespreken van ieders grieven om vervolgens op constructieve wijze op zoek te gaan naar oplossingen. Iets wat we in een meer gastvrije wereld toch graag zouden zien! De hiervoor geschetste situatie is een schitterend voorbeeld van de drie verschillende rollen in de Dramadriehoek (een TA-model van Stephen Karpman).

Ga maar na: er is een aanklager (ik klaag de winkelier aan over diens houding en gedrag en vice versa), een slachtoffer (beiden beschouwen we ons als slachtoffer van de ander en/of de situatie) en een redder (die irritante buurman of –vrouw die enorm loopt te redderen). En alle drie kunnen ze uuuuuren doorgaan met:

  • het aanvoeren van zeer persoonlijke en lang niet altijd ter zake doende argumenten
  • klagen en zeuren over wat er wel niet allemaal al is voorgevallen (toegegeven – dat kan en doe ik als de beste)
  • het voor de ander opnemen en dan bij voorkeur ongevraagd en soms zelfs ongewenst.

Heb je al lezend een aantal persoonlijke voorbeelden de revue laten passeren? Vast!

Want het is oh zo makkelijk om je te herinneren hoe die ander echt enorm op dit verhaal lijkt. Maar wees eens eerlijk, wat was jouw rol in dit verhaal?

In reactie op Karpman’s dramadriehoek, is de Redders- of Winnaarsdriehoek ontstaan en deze ziet er als volgt uit:

Reddersdriehoek

De rollen in dit model zien er (letterlijk en figuurlijk) totaal anders uit! Kort en goed komt het op het volgende neer:

  • De manier om uit je Redders of Aanklagers-rol te stappen, is door realistisch naar de situatie te kijken.
  • Je voorkomt Redden door weliswaar je hulp aan te bieden maar de verantwoordelijkheid bij de ander te laten.
  • Je bent noch een Slachtoffer, noch een Aanklager wanneer je op assertieve wijze feedback geeft in plaats van te gaan klagen of mopperen.

Makkelijker gezegd dan gedaan hoor ik jullie denken (wat een tikkeltje aanklagend of slachtofferig klinkt, ben je dat met me eens?). Daarom geef ik je graag wat concrete tips om dit model daadwerkelijk te kunnen gebruiken.

  1. Overdrijf je eigen (on)mogelijkheden niet, overdrijf net zo min de (on)mogelijkheden van de ander – blijf realistisch
  2. (H)erken dat je in de dramadriehoek bent gestapt; wat je niet (h)erkent kun je immers niet veranderen
  3. Manipuleer de ander niet door te gaan Klagen of Redden; laat je ook niet manipuleren door een ander als die het Slachtoffer uithangt
  4. Geef anderen niet op een negatieve manier aandacht maar zeg wat je waardeert of waar je last van hebt – wees assertief en geef feedback
  5. Stop met energie te steken in dingen of mensen die je zelf als negatief ervaart; maak negatief gedrag overigens wel bespreekbaar
  6. Gun jezelf de gedachte dat het prima is plezier te hebben in je leven en in je werk en dat het je recht is om dit zo goed mogelijk voor jezelf te organiseren; vergeet uiteraard de ander hier niet bij – wees helpend

De een gaat dit waarschijnlijk makkelijker en sneller goed af dan de ander wat veel te maken heeft met jouw persoonlijke Script en Levenspositie.  Over deze twee concepten vertel ik je graag meer in een volgend blog. Stay tuned dus!

Voor een diepgaander begrip zou je  natuurlijk ook kunnen overwegen je aan de melden voor de tweedaagse training die binnenkort plaatsvindt. Meer weten?

Oh ja, het is uiteindelijk helemaal goed gekomen met die airco’s hoor; ik heb mezelf bij de kladden gepakt en ben op een reële manier het gesprek met alle belanghebbenden aangegaan. Het is me – na weer even over de dramadriehoek te hebben nagedacht – gelukt om zowel oog voor mijn wensen en eisen te hebben, als die van alle anderen.

Door: Lettie Ambagtsheer

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken