Door Laura de la Mar
Trainer, consultant, spreker,  directeur
 

Wie is Laura? 

Laura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.

“ Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.“

 

De kern

Gastvrijheid in de kern draait om échte persoonlijke aandacht.
Dit lijkt overigens tegenwoordig moeilijker dan ooit. We worden afgeleid door onze telefoons, smartwatches en laptops.

Valt het je op dat gesprekken anders aanvoelen wanneer iemand zijn telefoon naast of voor zich heeft en zich letterlijk tussen jullie beiden bevindt? 
Wat voor gevoel geeft dit je wanneer je je aanmeldt bij een balie en de medewerker je heel vriendelijk begroet maar haar vingers nog op het toetsenbord rusten en haar schouders nog naar het beeldscherm zijn gedraaid in plaats van naar jou? Heeft ze volledige aandacht voor jou? 

Welk gevoel geeft het je wanneer je in gesprek bent met je leidinggevende en hij of zij een groot deel van de tijd op de laptop of ipad kijkt? 
Het kan bewust maar vooral onbewust het gevoel geven dat je niet 100% aandacht voor de ander hebt wanneer je een elektronisch apparaat in de buurt hebt liggen en zeker niet wanneer die ook actief gebruikt wordt.

Niet de volle aandacht

Door een elektronisch apparaat kan het gevoel van niet de volle aandacht hebben ontstaan. Terwijl je misschien wel alle aandacht bij het gesprek hebt, onbewust kan het bij de ander het signaal geven dat de boodschap niet goed overkomt. Je zult waarschijnlijk bij jezelf merken en nog meer bij anderen, dat gastvrijheid niet zo lastig is of ingewikkeld maar het vraagt wel om discipline.

Discipline om de telefoon in de tas te houden. Om je laptop even weg te schuiven op het moment dat je in gesprek bent en deze er alleen bij te pakken op het moment dat het echt nodig is. Geef ook actief aan waarom je notities maakt of waarom je iets opzoekt op je laptop. 

Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit apparaten mag gebruiken tijdens gesprekken. Ik bedoel vooral dat je er zorgvuldig mee om moet gaan en je je bewust bent van de indruk die het bij anderen kan achterlaten.