Het geheime wapen

Echte uitblinkers hebben een geheim wapen: ze zetten in op externe, interne én innerlijke gastvrijheid. Zulke bedrijven – die behalve in omgeving, services en processen vooral ook in hun medewerkers investeren – zijn inspirerend, coachend en maken persoonlijke aandacht in het gastcontact mogelijk. Hun medewerkers vinden het oprecht leuk om gasten blij te maken en gebruiken hun creativiteit om ze te verrassen. Voor deze bedrijven is de kernwaarde gastvrijheid geen lege huls, maar topprioriteit.

Gastvrijheid begint intern

Uitblinkers beseffen dat medewerkers alleen elke dag een topprestatie kunnen leveren als er ook goed voor hen gezorgd wordt. Voor medewerkers die met plezier werken en zichzelf welkom voelen, is het makkelijker om dit gevoel door te geven aan de gast. Gastvrijheid begint daarom intern. Echt gastvrije bedrijven trekken ook gastvrije medewerkers aan die een voorbeeld zijn voor hun collega’s, waardoor deze worden meegenomen in de sfeer en zich kunnen ontpoppen tot nieuwe gastvrijheidstalenten.

Drie levels gastvrijheid

Dan missen we nog een cruciale factor. Gastvrije mensen zorgen vaak goed voor hun omgeving, maar hebben vaak minder oog voor zichzelf. Hoe gastvrij ben je voor jezelf? Zijn medewerkers in staat om hun grenzen te bewaken en zelfzorg toe te passen?
Daarom onderscheid ik drie soorten gastvrijheid: innerlijke, interne en externe gastvrijheid.

1. Innerlijke gastvrijheid is de mate waarin je gastvrij bent voor jezelf. Innerlijke gastvrijheid begint bij het individu, en het is van cruciaal belang dat medewerkers gastvrij zijn voor zichzelf. Het houdt in dat je goed voor je eigen welzijn zorgt, zowel fysiek als mentaal. Dit betekent dat medewerkers aandacht moeten besteden aan hun vitaliteit en persoonlijke balans. Het is moeilijk om anderen te verwelkomen als je jezelf verwaarloost. Bedrijven kunnen hierin een rol spelen door oog te hebben voor welzijn en persoonlijke ontwikkeling aan te bieden, waardoor medewerkers de tools krijgen om innerlijke gastvrijheid te bevorderen. Dit is waar innerlijke gastvrijheid zich vertaalt in loyaliteit, werkgeluk en een laag verzuim. Hoe staat het met je vitaliteit? En bewaak jij je grenzen voldoende?

2. Interne gastvrijheid gaat over de mate van gastvrijheid die je als medewerker ervaart, vanuit de organisatie, je leidinggevende, je team en andere afdelingen. Een positieve, gastvrije cultuur binnen de organisatie is van essentieel belang. Medewerkers moeten zich welkom, ondersteund en gewaardeerd voelen. Daarnaast is een opbouwende aanspreekcultuur ook een belangrijk onderdeel van een gastvrije cultuur. Het stimuleert een inclusieve mindset, teamwork, effectieve communicatie en een positieve werksfeer. Bedrijven die interne gastvrijheid prioriteit geven, investeren in teambuildingactiviteiten, trainingen en communicatievaardigheden om een omgeving te creëren waarin medewerkers gedijen en graag samenwerken. Dit is waar interne gastvrijheid zich vertaalt in medewerkerstevredenheid en loyaliteit. Hoe goed zijn de samenwerking, communicatie en sfeer in jouw team?

3. Externe gastvrijheid is de gastvrijheid die gasten ervaren wanneer ze in contact komen met je organisatie. Het gaat over de touchpoint in de gastreis en vooral hoe medewerkers met gasten omgaan. Bedrijven die streven naar excellente, externe gastvrijheid, zorgen ervoor dat hun medewerkers klantgericht zijn, empathisch en bereid zijn om verwachtingen te overtreffen. Ze begrijpen het belang van persoonlijke aandacht en passen hun processen en procedures hierop aan. Dit is waar gastvrijheid zich vertaalt in klanttevredenheid en loyaliteit.

Werk van binnen naar buiten

Vaak werken bedrijven van externe naar interne gastvrijheid. Soms, als je veel geluk hebt, hebben ze ook aandacht voor innerlijke gastvrijheid. Wanneer je eerlijk bent, gaat duurzame gastvrijheidsontwikkeling natuurlijk andersom. Als medewerkers goed in hun vel zitten en teams lekker samenwerken, is het laatste zetje om bewust gastvrij te zijn easy peasy.
Het begint bij het individu, gaat dan over in de interne cultuur en manifesteert zich uiteindelijk in de ervaring die gasten hebben. Bedrijven die deze benadering omarmen, zullen niet alleen tevreden gasten hebben, maar ook gelukkige en betrokken medewerkers, wat leidt tot duurzaam succes.

Deze blog is gebaseerd op het nieuwe boek van Laura de la Mar, Gastvrij leiderschap. Wil je meer ontdekken over het thema? Bestel dan hier het boek ‘Gastvrij Leiderschap’ .

Over Laura de la Mar

Gastvrij LeiderschapLaura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.

“Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.”

Bekijk hier het profiel van Laura.

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken