Hospitality Talk: het 4P-model van het Prinses Máxima Centrum

Onlangs hielden wij onze Community Hospitality Talk live vanuit het Prinses Maxima Centrum in Utrecht.

Laura de la Mar, Claudia Alflen en Esther Fijnekam vertelden tijdens dit event uitgebreid over het vernieuwde 4P-model wat zij binnen het Prinses Maxima Centrum gebruiken. Claudia Alflen beschreef in 2008 in een artikel het 4P-model als denkrichting voor het ontwikkelen van gastvrijheid en handvatten voor de implementatie ervan. Dit model is inmiddels vernieuwd.

Wat is er precies veranderd?

Hieronder tref je het ‘oude’ 4P-model aan.

En dit is het vernieuwde 4P model geworden. Je ziet dat met name het onderdeel People / Persoon groter is geworden. Dit houdt in dat People een nog grotere rol /focus heeft gekregen. Dit komt doordat People/Persoon meer impact heeft op de beleving dan de andere P’s.

Wat was het een mooie inspirerende middag

Naast dat we veel over het 4P-model hebben gehoord. Vertelde Claudia ook dat gastvrij leiderschap niet alleen is weggelegd voor de Facility manager maar dat ze het als team doen. Het Prinses Maxima Centrum is dit jaar gestart met het aanstellen van ambassadeurs voor ieder team. Ambassadeurs geven complimenten, helpen andere teamleden en hebben met name een voorbeeldrol.
Esther ging met name dieper in op het onderdeel gepersonaliseerde dienstverlening. Zo vertelde ze dat de menukaart 6 x per week wisselt, waardoor je als gast iedere dag iets anders kunt eten. Ook zijn er ouder-keukens beschikbaar, omdat sommige kinderen niets anders lusten dan het eten van hun ouders. Ook daar is aan gedacht!

Wil jij deze hospitality talk terugkijken?

Wil je deze inspirerende hospitality talk terugkijken over het 4P-model en direct toegang krijgen tot meer inspirerende interviews, meer dan 150 micro-learnings, live events bijwonen en contact leggen met andere gastvrijheidsstrijders?
Word dan lid van onze Community. Alle informatie daarover vind je hier. Wil je direct je lidmaatschap afsluiten? Dat kan hier.


Bronnen:

  1. Alflen, C., (2008), Gastvrijheid in de zorg: Facility Management maakt het verschil. Facto Magazine, nummer 1/2, pag. 20-23.
  2. Pijls-Hoekstra, R., Groen, B.H., Galetzka, M., & Pruyn, A.T.H. (2017), Measuring the experience of hospitality: Scale development and validation. International journal of hospitality management, 67, pag. 125-13
  3. Zeitham, V., et al. (2009), Delivering Quality Service. Simon & Schuster.
  4. Mar, de la, L. (2018), Het geheim van gastvrijheid. Het Boekenschap, pag 23-30, 235-242.
Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken