Een 5-tal tips om te complimenteren!

Home>Berichten>Algemeen, blog, Gastvrijheid, Hospitality, Management>Een 5-tal tips om te complimenteren!

Een 5-tal tips om te complimenteren!

Voel jij je gastvrij? Geef jij complimenten? En als jij een compliment ontvangt, hoe gaat dat dan?

Over het algemeen vinden mensen het geven van complimenten erg lastig. Maar.. waarom vinden we het geven- en ontvangen van complimenten zo lastig?

Complimenten geven ons een trots en waarderend gevoel. De waarderende en complimenteuze woorden doen ons beseffen dat we erbij horen. Deze motiverende kracht van complimenteren is bij de meeste mensen wel bekend. Om deze reden zou je denken dat we ze vaak uitdelen, helaas is het tegendeel waar. Er zijn tenminste drie aspecten welke geldend zijn voor het te weinig geven van complimenten, namelijk:

  • De eerste gaat over het feit dat veel mensen niet zien- en/of merken wanneer een collega een nieuwe blouse aan heeft, naar de kapper is geweest of na de zomervakantie 5 kilo is afgevallen. Deze wordt ook wel opmerkzaamheid genoemd.
  • De tweede heeft te maken met oprechtheid. Veelal zijn complimenten persoonlijk, en hebben dus met jouw eigen gevoel te maken. Wanneer je wél door hebt dat je collega een nieuwe blouse draagt, kan het zijn dat jij hem niet mooi vindt- en daarom er liever niks over zegt.
  • Een derde aspect heeft te maken met een angst voor een foute reactie. Nederlanders staan er om bekend dat wanneer zij een compliment ontvangen, zij deze ontkrachten en bagatelliseren. Op het compliment: ‘Wat zit je haar vandaag mooi’ zal menig Nederlander reageren: ‘Oh, ik heb er vrij weinig aan gedaan vanmorgen’. Dit is een van de aspecten, wat duidelijk laat zien dat het accepteren van complimenten eveneens erg lastig is.

Hieronder worden een 5-tal tips gegeven waardoor het efficiënter, gemakkelijker- en motiverender is om elkaar een compliment te geven, en daarnaast eenvoudiger wordt om complimenten te ontvangen.

  1. 500x700_inspiratieposters groei‘Alles wat aandacht krijgt, groeit’

Vrijwel nooit zijn mensen voor 100% gelukkig- of juist ongelukkig. Wanneer een collega hoofdpijn heeft, zal zij die dag negatief beoordelen, terwijl er in vele gevallen ook heel veel positieve aspecten aan die dag te benoemen zijn. Zo heeft diezelfde collega diezelfde ochtend een prachtige klus binnengesleept, mét haar hoofdpijn. Veelal worden de negatieve aspecten (in dit geval de hoofdpijn) overmeesterd door de positieve aspecten(in dit geval een prachtige klus). Als er constant een focus gelegd wordt op de hoofdpijn, zal deze pijn toenemen(‘alles wat aandacht krijgt, groeit’). Probeer elkaar daarom júist te wijzen op de positieve dingen, deze zullen dan de negatieve aspecten overmeesteren waardoor de dag er een stuk rooskleuriger uit komt te zien. Want, alles wat aandacht krijgt groeit!

  1. Maak er een feit van

Het klinkt heel netjes- en enigszins waarderend wanneer een compliment, persoonlijk wordt gemaakt. Daarentegen komt een objectief compliment veel directer binnen. ‘Ik vind dat je creatieve oplossingen hebt geboden tijdens de meeting’, is een persoonlijke manier van waarderen- en complimenteren. Wanneer je zegt: ‘Je was vanochtend tijdens de meeting onwijs creatief!’, komt dat veel directer binnen voor de ontvanger. De ontvanger kan dan minder snel een weerwoord hebben, dan wanneer je het compliment persoonlijk hebt gebracht. De ontvanger zal jou geloofwaardiger vinden, en accepteert- en waardeert je compliment dus sneller. Begin je zin dus met ‘je’!

  1. Gebruik ook indirecte complimenten

Directe complimenten zijn: ‘Je was vanochtend tijdens de meeting onwijs creatief’, waarnaast een indirect compliment als volgt is: ‘Hoe komt het dat jij vanochtend tijdens de meeting zo creatief was?’. Op deze manier is het voor de ander leuker om complimenten te ontvangen, dan wanneer het constant op dezelfde manier gebracht wordt. De ontvanger zal zelf eerst eens goed moeten nadenken over de vraag. Op deze manier zal hij of zij zichzelf ook meer waarderen en stil staan bij haar ontvangen compliment. Het zet de ander op een positieve manier aan het denken.

  1. Lastig om iets te bedenken?

Waarschijnlijk ben je dan een persoon die sneller kijkt naar het glas dat ál half leeg is. Ook al is het glas voor 90% leeg, kijk dan nóg naar de 10% die wél vol is. Wat schittert de persoon, de taken die hij of zij uitvoert- en wat maakt hem of haar bijzonder? Wat maakt dat de week goed is gegaan? Kijk naar wát je wilt versterken of vergroten, en wat waarde heeft voor voornamelijk de ander. Maak het positieve – hoe klein of hoe groot ook – overheersend ten opzichte van het negatieve.

Een ander punt om gemakkelijker iets te bedenken is door het kijken naar deugden. Door hier oog voor te hebben, worden de complimenten zuiverder. Denk eens aan de woorden: eerlijkheid, assertiviteit, geduld, respect, idealisme. Herken je bij een collega een van deze deugden, communiceer je compliment als volgt: ‘je toont

[jouw in-te-vullen deugd] met wat je net uitvoerde voor onze klant’

  1. Gebruik als team creatieve complimentenkaartjes

Vinden jullie het als team lastig om elkaar complimenten te geven? Onderneem dan de volgende stappen om het te vergemakkelijken, aan de hand van complimentenkaartjes:

  1. Maak er ‘een ding’ van. Kondig aan tijdens teambesprekingen wat het effect is van het geven van complimenten. Geef aan dat de kaartjes er zijn- of komen, en dat iedereen ze zo veel mogelijk mag- en kan gebruiken. Mondeling mag ook natuurlijk altijd J!
  2. Bedenk een aantal leuke complimenten, zowel werk- als persoonsgericht. (stuk of 10/20)
    ‘Wat zit je haar leuk vandaag’
    ‘Je was vanochtend tijdens de meeting onwijs creatief!’
    ‘Wat was jij zonet onwijs vriendelijk- en behulpzaam tegen de klant aan de balie!’
  3. Print deze complimenten in een a4bestandje, en knip ze uit. Plak ze vervolgens op bij het koffiezetapparaat. Zet de volgende tekst erbij:
    ‘Gratis complimentenkaartjes weg te geven aan collega’s, klanten, leveranciers en dergelijke!
    Leuk het bestand eventueel op met wat versiering, waardoor het opvalt.  
  4. Vraag als leidinggevende zijnde, of als collega zijnde aan anderen in hoeverre zij al complimentenkaartjes hebben ontvangen. Hou het bij, en zorg dat het gaat leven onder de collega’s.
  5. EXTRA TIP. Gastvrijheid in Bedrijf heeft op haar webshop gratis complimentenkaartjes ter beschikking gesteld. Deze complimentenkaartjes gaan over een aangeboden gastvrijheid. Bestel ze, en deel complimenten met elkaar!

Een complimenteuze week- en hartelijke groeten,

Lisanne ten Cate

Meer inspiratie opdoen? Lees onze blogs.