Theater Topper Truus:
“Vrijwillig is niet vrijblijvend!”

“Op een grauwe, regenachtige zondagavond ben ik deelnemer van een pubquiz in de regio Twente. Vanwege het faillissement van onze thuisbasis zijn we aan het proefdraaien bij enkele potentiële locaties. Zo ook bij het theatercafé… Hét café dat volledig draait op vrijwilligers. Het is een vooroordeel, maar mijn verwachtingen van de bediening zijn daardoor laag. We gaan het zien, ik ben wat aan de vroege kant en als eerste van mijn team aanwezig…”

Nadat ik plaats heb genomen aan onze tafel, word ik binnen enkele seconden verwelkomd door een wat oudere dame. Ze heeft een warme en open blik en staat mij vriendelijk te woord. Nadat ze de bestelling heeft opgenomen, geeft ze aan dat zij onze tafel zal bedienen die avond. Dat is erg fijn tijdens zo’n spel omdat je ‘normaal’ gesproken je drankje moet afhalen aan de bar. Zo kunnen we ongestoord quizzen. Ik vraag haar naar haar naam, zodat onze communicatie wat persoonlijker ingezet kan worden die avond.

De wat oudere dame lacht vriendelijk en zegt: ‘Truus is mijn naam, dank je!’

Het warme welkom en begin is tenminste erg goed, de avond verloopt soepel. Truus meldt zich telkens op exact het juiste moment, het is alsof ze de tafels constant in de gaten houdt. Met een bescheiden maar vriendelijke toon benadert ze de gasten. Wanneer deze totaal opgaan in het spel- en niet in staat zijn te reageren op Truus, komt ze op een ander moment met frisse moed terug aan tafel. Ze loopt regelmatig rond om te kijken of ze nog wat voor ons- en de andere gasten kan betekenen. Het theatercafé speelt goed in op de pubquiz-avond, op tafel staan wat nootjes en er staat een ‘pubquiz-menukaart’ met daarop de drankjes en een aantal lekkere snacks om tijdens de quiz te nuttigen!

“De Pubquiz-menukaart; drankjes en snacks om tijdens de quiz te nuttigen!”

Pro-Actief
Halverwege de avond bestellen wij een portie bitterballen. Al gauw gaat het over vrijwilligers in verenigingskantines. Wie kent ze niet?!

‘De één heeft de beschrijving van de frituur niet gelezen en moet het vet nog opwarmen bij de eerste bestelling.  De ander heeft de bereidingswijze op de doos bitterballen niet hebben gelezen waardoor het regelmatig voorkomt dat de bitterballen van binnen nog bevroren zijn of zo heet gefrituurd worden waardoor de inhoud van de bal nog in de frituurmand hangt en jij op een korst paneermeel zit te kauwen.’ Toch gaat het hier anders… in de positieve zin

Truus komt na 3 minuten terug met de mededeling dat ze onze portie bitterballen per ongeluk aan de verkeerde tafel heeft bezorgd. Ze biedt haar excuses aan en meldt dat de nieuwe portie in het vet zit en deze met enkele minuten bij ons op tafel zal verschijnen. Dat is nog eens pro-actief! Niet je gasten laten raden waar de ballen blijven terwijl ze zien dat andere tafels eerder hun bestelling ontvangen. Fijn dat ze ons informeert en direct de oplossing aanreikt! Al snel komen de bitterballen goudbruin met mosterd op tafel. Smullen!

Blije medewerkers – blije gasten – meer omzet!
Het uiteindelijke resultaat van theater topper Truus, is dat ik drie drankjes meer dan tijdens andere quizavonden nuttig. Sterker nog, ik heb het gevoel dat er meer aandacht is voor mij… Naast het nuttigen van de nootjes en het bestellen van de drankjes, hebben wij als team ook nog twee keer een snack besteld. Onze verwachtingen zijn veruit overtroffen, mijn team en ik adviseren met volle overtuiging de organisator van de pubquiz dan ook deze locatie (inclusief theater topper Truus) te overwegen!

Een compliment
Bij het afrekenen aan de bar geef ik Truus een compliment. “Wat fijn dat je ons op deze manier hebt bedient deze avond. Je bent een voorbeeld voor vele anderen in de horeca.”
Truus bloost ervan en zegt: “Echt waar….? En ik voelde mij juist onzeker of ik het allemaal wel goed zou doen deze avond… ”

“Ik voelde mij juist onzeker of ik het allemaal wel goed zou doen deze avond…”

Truus aan het woord
Omdat ik Truus als inspiratie zie voor andere (vrijwillige) horeca medewerkers, heb ik de coördinator van het café achteraf om haar nummer gevraagd, en ik heb haar bij thuiskomt gebeld.
Truus heeft mij tijdens zowel de pubquiz als in het telefoongesprek geïnspireerd met een aantal inspirerende quotes. Truus:

“Zelf maak ik regelmatig gebruik van de regionale horeca. Wat me dan vooral opvalt is dat hoe meer mensen er aan je tafel komen, hoe slechter de gastvrijheid wordt. Dus had ik met mijn collega en verdeling gemaakt van de tafeltjes.” 

“Ik vond het best wel spannend… De gasten zijn geconcentreerd met de pubquiz bezig. Door mij te verplaatsen in de gasten ben ik me er op dat moment van bewust dat ik me niet moet opdringen maar wel attent kan zijn.”

“Mijn gasten zijn een avondje uit. Ze zijn vrolijk en goed gemutst. De gasten betalen hiervoor en mogen dan wel wat van je verwachten. Je werkt hier in het theatercafé als vrijwilliger maar daar heeft de gast geen boodschap aan.

…Vrijwillig is immers niet vrijblijvend”.

Samenvattend is het haar passie om het mensen naar de zin te maken. De roots in de dienstverlening heeft Truus opgedaan in de thuiszorg. Truus sluit af:
“De start als vrijwilliger bij het theatercafé heb ik ervaren als zeer prettig. Een warm nest, waar je in terecht komt.”

_____________________________________________________________

Deze blog is medemogelijk gemaakt door Truus (Theater Topper)
Deze blog is geschreven (op basis van ervaringen) door Mieke Bouwhuis

Wij zijn gespecialiseerd in het geven van trainingen op het gebied van gastvrijheid, ook in theaters en in samenwerking met vrijwilligers. Wil jij meer weten over trainingen (voor o.a. vrijwilligers) op basis van gastvrijheid? Klik dan hier!

Meer inspiratie en- of tips gewenst ten aanzien van vrijwilligers? Hierbij een blog uit 2012! Klik hier voor een drietal interessante tips, om te werken met vrijwilligers!